עם קרוואן בדנמרק נגיעה בשבדיה וגם ביקור בגרמניה
יוצאים לדרך

לטיול הזה היה plan b ,plan a וגם plan c אבל אנחנו בכלל טיילנו לפי plan d וזה בגלל המשפט הידוע תוכניות לחוד ומציאות לחוד. יצאתי מהארץ בידיעה שזו הפעם הראשונה שלנו בקרוואן, עם 4 ילדים וצרכים שונים וכל שינוי שעלול להיות, כל תוכנית שתתקלקל, כל מסלול שנשנה או כל כל אתר שנוותר- אקבל באהבה (עם כל הבאסה.. והיתה באסה).

בתוכנית היו 3 מדינות ב3 שבועות. ועד שלא יצאנו למסע לא באמת ידענו להעריך כמה זמן יקח. כל דבר כמו: נסיעות ארוכות. אתרי הקמפינג. משך הבילוי באתרים. כמה נצליח באמת להתקדם. איך יהיה המזג אויר. כמה קר כמה חם (לא היה כזה אף יום). עשינו המון שיעורי בית. וזה הרגיש שפשוט צריך להתחיל ולגלות. כל מידע שקראתי על משפחות אחרות הייתה חוויה אחרת. כל משפחה היתה בתקופה שונה, בהרכב שונה, במסלול שונה. אף אחת לא היתה בדיוק. אז מכל הספרים, הבלוגים, והסיפורים אספתי מידע ותכננו טיול.

נחתנו בברלין אחה״צ- אמא אבא ו-4 ילדים. גם אני חושבת לפעמים שזה לא באמת הגיוני לצאת למסעות כאלה עם ילדים צעירים אבל מצד שני אני מרגישה שזה הכרחי לצאת למסעות כאלה עם הילדים שלי.

מסלול מברלין להמבורג
אנחנו על Google Maps בגרמניה
מתחילים

3 הימים הראשונים- לילה בברלין לילה בהמבורג, היו לטובת התארגנות: השכרנו רכב, ציוד קמפינג ,בגדים וקרוואן לקראת הנסיעה צפונה לדנמרק. הצלחנו גם לבלות ולהיות במוזיאון המניאטורות בהמבורג (המוני אבל חוויה מהממת): מקומות בעולם, דברים מהיומיום בקטן קטן. מקסים! בצפון המבורג אספנו את הקרוואן. פעם ראשונה בקרוואן דרש הכרות והמון שאלות, לקח לנו המון זמן! עם הקרוואן נסענו לאיקאה לקנות שמיכות כריות מצעים ולסופר שיהיה לנו נשנוש לערב, ומשם לאתר הקמפינג הראשון שלנו. זה היה יום עמוס ולחוץ ומלחיץ. כמעט ולא הספקנו לאיקאה וגם לסופר וגם להגיע לאתר קמפינג בשעות הקבלה. גם להניק באמצע איקאה באמצע לחץ סגירה זה לא פשוט. היינו פרקטים, חדורי מטרה, התפצלנו ו- Mission Accomplished. ההתרגשות היתה כל כך גדולה. עמית, איתן זואי וגוני, לא בטוח שתצליחו לזכור מה היה בטיול וביום הזה אבל תוכלו לקפוץ לכאן לביקור ולהיזכר. בטיול הזה היו המון חוויות של ״פעם ראשונה״, וזה ריגש את כולנו כל הזמן.

הגענו לאתר בערב, חושך בחוץ, לא רואים מי השכנים שלך מימין או משמאל. הרבה חששות והרבה ציפיות.

6 נפשות בקרוואן אחד חמוד. בוקר ראשון … קר! פותחים את הדלת ומקשקשים על איך היה הלילה שלנו. כל יום שינינו את מקום הלינה בתוך הקרוואן. היונקת היחידה שלא שינתה את מקומה זאת גוני. מתקפלים ומתחילים נסיעה לכיוון המעבורת. אחרי התרגשות של לילה ראשון בקרוואן. מצפה לנו מעבורת שעליה נעלה עם הקרוואן ונעבור בין מדינות. אחרי פעם ראשונה בקרוואן מחכה לנו הפעם הראשונה על מעבורת מגרמניה לדנמרק. לגרמניה נחזור ליומיים בעוד 3 שבועות.

ביי ביי גרמניה

התוכנית היתה דנמרק, שבדיה, נורבגיה וחזרה לדנמרק. אבל לא הצלחנו. נסיעות בקרוואן לוקחת יותר זמן. לפעמים הילדים סבלנים פחות. היו לנו לא מעט עצירות בדרך. וגם חשוב לדעת שהקרוואן לא נוסע מהר במיוחד. אז התבאסתי. התבאסנו. אבל אחרי 9 ימי טיול בדנמרק הבנתי שלא נצליח עד נורבגיה בתקופה קצרה כל כך. ואנחנו ממש לא בעניין של להתחיל לרוץ.

היי דנמרק

עברנו מגרמניה לדנמרק דרך מעבורת מפוטגרדן (פהרן) לעיר רודבי. 45 דק׳ של שייט. עלינו עם הקרוואן למעבורת. מסביבנו רכבת, משאיות- בעצם כל כלי תחבורה. אטרקציה! עלינו לבקר למעלה. על המעבורת. מסעדה, דיוטי פרי, חנויות ותצפית ציפורים מרגשת בין מדינות. זאת היתה המעבורת הראשונה שלנו יחד. ולחוות פעם ראשונה זאת תקווה שישאר חקוק בזיכרון. העברנו 17 ימים בקרוואן. רובם היו בדנמרק. זאת חוויה בלתי נשכחת. הביחד. האינטימיות, גם הקושי בלהסתדר- שונה מכל קושי שנפגוש בבית בחדרים משותפים. כל יום חיפשנו איפה נישן באותו היום, בעיקר דרך המלצות בגוגל מפס. הייתי נכנסת לאתר של הקמפינג מתרשמת ובוחרת. כל ההמלצות היו נפלאות חוץ מאחת (שלא רשמתי בהמלצות)

דנמרק היא טיפה מתוך אוסף של מדינות סקנדינביות. מספרים שהיא כל כך יפה וזאת רק ההתחלה.כל מה שמגיע צפונה ממנה זאת חוויה בלתי נשכחת. מדינה נינוחה ורגועה. כולם נחמדים ואדיבים. מרגיש שכולם שם חובבי טבע. ואיך אפשר שלא כי אפילו באמצע העיר אפשר למצוא דונמים של ירוק ושקט. כמעט כל יום ירד שם גשם והוא אף פעם לא עצר אותנו מלטייל. הכבישים הם שבילים ארוכים עטופים בעצים אגמים וגשרים, מדינה של אינסוף.

כולם מדברים אנגלית, כל מוכר, מתדלק, עובד בסופר, סתם עובר אורח וכולם תמיד עוזרים.

כל אתר קמפינג שביקרנו הוא פנינה לילדים. מרחבים של מדשאות, גני שעשועים וטרמפולינות שמעיפות גבוה. מיניגולף ומגרשי ספורט היו ברוב המקומות. מכוניות פדלים, קירות טיפוס וגם סתם סולמות וחבלים. ברוב אתרי הקמפינג היו חנויות נוחות וגם מסעדה נחמדה. בכל אתר מטבחון מאובזר בהכל (אנחנו הגענו עם כלים מהקרוואן). מקלחות למבוגרים וגם מקלחות לילדים. מתינוק ועד מבוגר. מדהים איך מדינה שממוצע הילדים שלה נמוך מ-2 מלאה בפתרונות ורעיונות לילדים. ותרבות הניקיון שהיא חוויה בפני עצמה. כל אחד מנקה אחריו כאילו לא תדע שהשתמש פה משהו לפניך. אין ספק שיש לנו הרבה מה ללמוד. הכל מחומם ונעים. עד שיוצאים החוצה וקר. שרותי כביסה היו כמעט בכל אתר. בחלקם כלולים בעלות הביקור ובחלקם עלות נוספת. יש אתרי קמפינג שאפשר להזמין יום לפני לחם חם וטרי ולהגיע בבוקר ולקחת.

אחד הדברים שאנשים מתלוננים עליו הכי הרבה הוא מטלות הבית. הימים בקרוואן היו נטולי נקיונות אבל היו המון כלים. אחרי כל ארוחה צריך לשטוף כלים לארוחה הבאה. אחרת לא יהיו צלחות, סכו״ם וסירים ובכל זאת זה היה הרבה יותר פשוט מלכבס כל יום. לנקות רצפה אבק ושירותים. אחרי כמה ימים של נדנודים וחוסר שיתוף פעולה גם אתם ילדים התגייסתם לשטיפת כלים, בישולים וסידור הדברים. הטיול הזה מזכיר לי משפט שהולך איתי שנים- לא כל כיתה בנויה מ4 קירות. הטיול הזה היה שיעור טוב וחשוב לכולנו.

זה היה טיול בלתי נשכח. מכל הבחינות. נופים משגעים, זכרונות יפים, חוויות טובות ומאתגרות. לא תמיד היה קל ולא תמיד היה מהנה אבל זה בהחלט השאיר טעם לחזור ולהמשיך את מה שלא סיימנו.

קרוואן– אנחנו בחרנו קרוואן גדול שמתאים ל-6. האמת שהוא לא באמת מתאים ל-6 אלא לחמישה. כי המיטה של שולחן האוכל מתאימה לילד אחד. המיטה בסוף הקרוואן היתה גדולה ובה ישנו בדרך כלל 3 אנשים, אמא תינוקת וילד. כמה שנשמע צפוף אלה היו לילות טובים ונעימים. אנחנו קנינו מצעים שמיכות וכריות באיקאה. יש אפשרות תמיד להזמין מראש. כלי אוכל ובישול שולחן ו-6 כסאות לבחוץ הזמנו עם הקרוואן. הקרוואן לא מותאם לתינוקות- בגרמניה קנינו כסא תינוק כדי שגוני תוכל לשבת בנוחות בזמן האוכל. בקרוואן יש אחלה מקלחת קטנה ונעימה ובכל זאת באוקטובר היה הרבה יותר נעים להתקלח באתרי הקמפינג הנקיים מאשר בשקובית הקטנה. התקלחנו בקרוואן לילות בודדים. לנסוע בקרוואן דורש תיחזוק- לרוקן שירותים, למלא מים לבישול שירותים ומקלחת ולדאוג שיש גז כדי שנוכל להתחמם. בטוח שלעולם לא נשכח את חווית בלוני הגז. בדנמרק ובגרמניה בלוני הגז שונים ואי אפשר לחבר בלונים שלא מתאימים. כמה ימים לקראת סוף הטיול ידענו שהבלונים אוטוטו נגמרים ולא מצאנו בלוני גז מתאימים בשומקום, גם חברת הקרוואנים לא ידעה לאן להפנות אותנו. ידענו שבלי גז לא נוכל לחמם את הקרוואן ולישון בו בלילה. מבאס ומדאיג לחפש מקומות לינה. ואז הגז נגמר! סגרנו צימר בקמפינג שהתארחנו בו. פתאום עמית רואה שבחנות של הקמפינג יש את הבלון גז שאנחנו צריכים ובום! יש לנו בלון 🙂 שום מילה לא תוכל לתאר את האושר והשמחה שהיו בתוכנו באותו הרגע. והאמת שיצאנו טיפשים. כי את הקרוואן אפשר לחמם דרך החשמל ולא רק דרך הגז אבל את המידע הזה פספסנו בהדרכה ואין ספק שאם היינו יודעים את זה הכל היה נראה אחרת אבל כמו שאמרתי תוכניות לחוד ומציאות לחוד. העיקר שהיה חמים ונעים!

אתרי קמפינג מומלצים שהתארחנו בצפון גרמניה דנמרק וגם אחד בשבדיה:

camping travemunde ivendorf– צפון גרמניה (אזור המבורג)

Nysted Strand Camping

Camp Mons Klint– מקום מקסים, יפה ונעים. הכי מומלץ!

First Camp Sibbarp- Malmo– קמפינג מאלמו שבדיה

Charlottenlund Fort Camping– יושב על אתר היסטורי. בעצם אי. צמוד לים. מקום מיוחד ויקר יחסית. בכל זאת מומלץ!!

Faaborg Camping

DCU Odense Camping

legoland camping Billund– הקמפינג היחיד שהתארחנו בו 3 לילות. נוח, קרוב ונעים.

First Camp Fiord

מסלול 3 שבועות בקרוואן בדנמרק
המסלול שלנו ברוואן
מקומות לינה בגרמניה:

דירה בברלין הזמנו דרך Airbnb

מלון בהמבורג – דרך Booking

מלון בברלין- aletto Hotel Potsdamer Platz- דרך Booking

מעבורת– את המעבר בין גרמניה לדנמרק אפשר לעשות דרך כביש ( ומה שמדהים שלא תדעו בכלל שעברתם מדינה) אנחנו עברנו במעבורת של חברת Scandlines. מעבורת יוצאת בערך כל 15-20 דקות. מסודר ומאורגן ומגניב.עלות מעבורת של 8.5 מ׳ אורך קרוואן- 120 יורו. יש תקופות עמוסות שממליצים להזמין מקום מראש על המעבורת. באוקטובר לא היה צורך. פשוט הגענו.

בין תחנה לתחנה בין קמפינג לקמפינג עצרנו באתרים או סתם בטבע באמצע הדרך, להכין א. צהריים או סתם להוציא אנרגיות שבתוך הקרוואן אי אפשר. בכל אתר קמפינג התארחנו לילה אחד. בקמפינג לגולנד התארחנו 3 לילות ומיצינו את כל האטרקציות של העיר.

אתרים מומלצים שביקרנו:

במוזיאון המניאטורות בהמבורג (המוני אבל חוויה מהממת)

כפר ימי הביניים- Middelalder Center

Mont Klint

Viking Ship Museum- Roskilde

מוזיאון הויקינגים רוסקילדה

הבית של הנס כריסטיאן הנדרסן- אודנסה

מוזיאון הנס כריסטיאן אנדרסן אודנסה עם ילדים

EGESKOV SLOT- טירת אגסקוב

LEGOLAND Billund- לונה פארק ועולם של לגו

LALANDIA- פארק מים -כיף גדול. לא צילמנו מרוב הנאה.

LEGO HOUSE

לגו האוס בילונד דנמרק עם ילדים
מקומות טעימים שאכלנו בהם:

Routt66– בערך 7 דק׳ הליכה מהדירה בברלין

Viking Pizza Roskilde– פיצריה משפחתית וטעימה מאוד (לא רק פיצות) ברוסקילדה

MAMMA’S מסעדה איטלקית באודנסה

Tattoria Mondello– המבורג

את הדרך חזרה מהמבורג לברלין עשינו ברכבת. עוד חויה. בכל זאת 6 נפשות עם ציוד של 6 נפשות. היה לוגיסטי אבל חסך לא מעט כסף מהשכרת רכב לכמה שעות או ליממה (כמו שעשינו בהלוך).

אז סיכמנו שבפעם הבאה כשנחזור לסקנדינביה נתחיל מנורבגיה שהיא בהחלט גולת הכותרת של האזור, ומשם ננדוד לשבדיה ואם נצליח נגיע גם ללפלנד- אבל זה כנראה כבר יהיה בטיול אחר.